#Gr/2020-
voorgaande
Marum Zuidelijk Westerkwartier >> 1918 -
Marum -
Geen frame -
Bron: Dagblad vh. Noorden 28 april 1999 Geplaatst 04-
Locatiekeuze kaasfabriek blijkt na 80 jaar gouden greep
De kaasfabriek in Marum breidt.flink uit. Er rolt straks in plaats van 30.000 ton jaarlijks 45.000 ton ronde Edammer kaas van de band. Directeur A. Abbink plaatst de huidige ontwikkeling in een historisch perspectief. En haalt herinneringen op aan rammelende
melkbussen.
Van onze verslaggeefster
JANTINA RUSSCHEN
Marum -
"Wat precies de reden is geweest dat de veehouders destijds hebben besloten de fabriek hier in de weilanden te bouwen, weet ik niet. Wellicht had het iets te maken met de rivaliteit die er was tussen Marum-
Op dit moment wordt er druk gebouwd op het terrein aan de Noorder-
Vanaf 1986 is de Marumer onderneming gespecialiseerd in Edammer kazen. En daarvan wordt in zeer veel landen ter wereld smakelijk gegeten. "Welke dit allemaal zijn? Nou, je kunt beter vragen aan welke landen we niet leveren. Wij hebben er hier geen idee van waar onze kazen uiteindelijk terecht komen. We houden ons slechts bezig met productie", zegt Abbink. Wel weet hij te vertellen dat met name landen als Egypte en Algerije onverwacht met grote orders kunnen komen. "Dan moeten we opeens binnen drie tot vier weken 500 ton kaas leveren. En dat is flink aanpoten."
Vanaf 1986 is de Marumer onderneming gespecialiseerd in Edammer kazen. En daarvan wordt in zeer veel landen ter wereld smakelijk gegeten. "Welke dit allemaal zijn? Nou, je kunt beter vragen aan welke landen we niet leveren. Wij hebben er hier geen idee van waar onze kazen uiteindelijk terecht komen. We houden ons slechts bezig met productie", zegt Abbink. Wel weet hij te vertellen dat met name landen als Egypte en Algerije onverwacht met grote orders kunnen komen. "Dan moeten we opeens binnen drie tot vier weken 500 ton kaas leveren. En dat is flink aanpoten."
De volle melkbussen werden vroeger door de chauffeur van de melkauto op de band gezet. In de fabriek werden ze leeggegoten, gereinigd en vervolgens op dezelfde band weer naar buiten getransporteerd. Waar de chauffeur de bussen weer bij de boeren afleverde © Archief Frico
Er is in de loop der jaren veel veranderd. Abbink herinnert zich het metaalachtige gerammel van de melkbussen nog goed. "Ja, dat is nu een stukje nostalgie. In 1987 hebben we de laatste bus in het vat leeggegoten. We werken nu een stuk efficiënter. Het gebruik van melkbussen is heel bewerkelijk. En bovendien niet altijd even hygiënisch. We hebben heel wat aangetroffen onderin de bussen. Zoals bijvoorbeeld broden, die er door de bakker in werden gegooid en die de boer vergat er weer uit te vissen. En tijdens horidsdagen (benauwde dagen in de zomer, jr.) stond de melk soms stijf in de bussen."
Waar vroeger de berijders van de melkauto's elke bus meerdere malen ter hand moesten nemen, verlossen de chauffeurs de tankauto's tegenwoordig van hun lading met een simpele druk op de knop. Dat heet vooruitgang.