#Gr/2020-
voorgaande
'Driftkikker' Postma hield OZMI overeind
De markante OZMI-
Hij is klein van stuk. De foto bij zijn afscheid in 1980 toont hem een kop kleiner dan zijn vrouw. Een meter zestig hooguit, iemand die je zo omver blaast. Maar dat is schijn. Harm Postma is beresterk en voor de duvel niet bang. Om de directeur van de Winschoter zuivelfabriek OZMI kan niemand heen. Een driftkop ook die het ene moment het personeel uitfoetert en het andere moment de hemel in prijst.
Postma (1920-
Hij bruist van energie, altijd op zoek naar iets nieuws en dat vindt hij in 1952 als hij als 32-
Kappie'
Al snel krijgt Postma een bijnaam, ’Kappie’, naar de gelijknamige scheepskapitein strip in de Winschoter Courant. Een kleine opdonder, maar heel wat mans. Hij lokt nieuw personeel met een baan en een huis. Voor 45 gezinnen laat hij woningen bouwen in Winschoten. De big boss eist het uiterste van zijn mensen. Lummelen is er niet bij. Wie zonder te klokken koffie drinkt in de kantine vliegt er uit.
Bij zijn aantreden is diefstal uit de fabriek aan de orde van de dag. Als Postma dat gewaar wordt verschuilt hij zich nachtenlang in de bosjes en spiedt met een verrekijker naar de dieven. Eén voor één laat hij de daders op zijn kantoor komen. Wie bekent, krijgt een uitbrander maar mag blijven; wie ontkent, kan opkrassen.
De big boss is een man met twee gezichten, zo herinnert zijn secretaresse Antje Knevelbaard hem in het boek OZMI een fabriek van beton. ‘’Het ene moment schold ie je verrot, het andere moment gaf hij je een schouderklopje. Ik was bang voor hem, maar ik wist ook: die man zorgt voor je.’’
Postma heeft een aparte kijk op het aannemen van vrouwelijk kantoorpersoneel. Tegen bestuursvoorzitter ScheltoTonkens bekent hij eens: ’’Kijk naar de wijze waarop iemand de trap afloopt. Is dat verend dan is het een kwieke vrouw die van aanpakken weet.’’
Hoewel klein van postuur, permitteert hij zich een slee van een wagen, een Ford Thunderbird, meer motorkap dan auto. Hij heeft een kussen nodig om boven het stuur uit te komen, maar meestal chauffeert Willem Mulder hem, die hem eens op de man af vraagt waarom hij in zo’n bakbeest rijdt. ‘’Kijk Mulder, jongen, dan zit ik een eind van het ongeluk af.’’
Tachtigjarige Oorlog'
Als een leeuw vecht Postma voor zijn fabriek en daarbij gaat hij conflicten niet uit de weg. Met de melkfabriek in Laude vecht hij een ’Tachtigjarige Oorlog’ uit. Postma kaapt melkrijders uit Westerwolde weg en dat zet kwaad bloed. Hij neemt in 1960 zuivelfabriek Duurswold in Slochteren over. Zuivelreuzen als DOMO en De Ommelanden weet hij van zich af te schudden. Maar in 1979, een jaar voor zijn pensioen, accepteert hij met pijn in het hart een fusie met gigant De Zuid-
Op zaterdag 13 augustus 1983 sterft Postma aan zijn zoveelste hartaanval, thuis in de oudste zuivelfabriek van Nederland, Freia in Veenwouden (1879). Hij koopt die fabriek in 1969, gaat er na zijn pensioen wonen en wil Freia ombouwen tot zuivelmuseum. Het is hem niet gegund, maar twintig jaar na sluiting in 1971 herrijst Freia uit haar as, in het Openluchtmuseum in Arnhem. Postma’s droom is uitgekomen.
Winschoten Oldambtster Zuivelfabriek NV / CZ 1884 -
Winschoten -
https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-
Harm Postma tijdens zijn 25-
Geen frame -