#ZH/2020-
voorgaande
voorgaande
Bleskensgraaf -
Bleskensgraaf De Graafstroom 1908 -
Link naar on-
“Belangrijke schakel in de Melkweg”. Die omschrijving geeft Leo Leeuwis in 1963 melkfabriek De Graafstroom in Bleskensgraaf in het artikel dat hij erover schreef. Enkele fragmenten uit dit artikel:
Wie een bezoek brengt aan dit voor de Graafstroom en heel de westelijke Alblasserwaard zo belangrijke bedrijf, wordt meteen getroffen door de parade van melkbussen. Ze schuiven op transportbanden de fabriek binnen, soms wel 5000 per dag, en komen er leeg weer uit. Dit transportsysteem werkt zodanig dat de lege bussen hun retourtje gaan maken, zodra de laatste volle op de band is gezet. Van de 33 miljoen liter melk, voor 90% door leden van de fabriek aangevoerd, werd vorig jaar een deel gebruikt om er meer dan 467.000 kilogram boter van te maken en bijna 1 ¾ miljoen kilo kaas, afgezien van kleine partijen smeerkaas die bijgekocht werden.
Er worden vrij veel excursies naar het bedrijf ondernomen, vooral door vrouwenverenigingen. Het is een dankbaar werk om huismoeders hier rond te leiden. Zij kunnen de melkbussen op hun korte reis door de fabriek volgen en gadeslaan hoe ze geheel automatisch gereinigd worden, in een wolk van stoom en een geraas van ketelmuziek. Grote belangstelling is er ook altijd voor de reusachtige houten vaten, waarin boter wordt gemaakt, de tanks voor melkopslag met een capaciteit van 225.000 liter, de flessenafdeling, de bereiding van yoghurt, vla, papsoorten enz., pasteurs, ont-
Vooral die kaasbereiding is voor oningewijden een spectaculaire bezigheid. Duizenden liters melk veranderen hier tenslotte in een vaste stof, die enorme bakken vult. Er worden uitsluitend Goudse kazen van gemaakt. Men ziet in deze afdeling kazen onder de pers, kazen met handen vol zout er op in de pekelpakken en tenslotte onafzienbare rijen kaas in het kaaspakhuis, waar het product de n krijgt om zo te rijpen, soms wel anderhalf jaar lang. Oudere personeelsleden zijn hier bezig om de goudgele kazen te voorzien van een beschermende laag, bestaande uit een plasticpreparaat, dat er in vloeibare vorm opgesmeerd wordt.
De Graafstroom heeft ongeveer dertig vrachtauto’s rijden om het proces van aan-
Tot de vloeistoffen die afgevoerd worden behoort ook wei, min of meer te beschouwen als een afvalproduct van de kaasmakerij. Vroeger werd het uitsluitend gebruikt door veehouders, die het aan hun kalveren voerden en ook nu nog rijden tankwagens van De Graafstroom door het gebied, om de wei in klaarstaande tonnen en kuipen af te leveren. Dat brengt zo’n anderhalve cent per liter op. Toch heeft die simpele vloeistof de zuivelfabrikanten al heel wat hoofdbrekens gekost. In 1949 stortten de gezamenlijke coöperaties in Nederland ongeveer 70 miljoen liter in vaarten en kanalen, omdat ze er geen raad mee wisten, terwijl ze in een bepaalde periode weer nauwelijks aan de vraag konden voldoen. Voor die schommelingen is een oplossing gevonden, nu de mogelijkheid bestaat om de wei te verwerken tot pasta en stroop, zodat het op elk gewenst tijdstip geleverd kan worden. […]
Zuivelfabrieken moeten met hun tijd mee en dit betekent o.m. dat men tot een betere procesbeheersing moet komen, via een methode van arbeidsanalyse en modernisering. Het zal dan ook mogelijk worden om tot een vijfdaagse werkweek te komen, terwijl men vroeger altijd heeft gedacht dat er voor zuivelfabrieken geen andere mogelijkheid was dan een zevendaagse. Nu de opslagcapaciteit is opgevoerd tot 1,5 maal de hoogste dagcapaciteit hoeft er op zaterdagmiddag en zondag al niet meer gekaasd te worden. Men heeft overigens ook de mogelijkheid om overblijvende melk in tanks naar Zevenbergschenhoek te vervoeren, waar er melkpoeder van gemaakt wordt door een coöperatieve vereniging.
Andere plannen wachten nog op uitvoering. Eén daarvan is het onderbrengen van een geheel nieuwe flessenafdeling in een pre-
Om op alles voorbereid te zijn heeft De Graafstroom vlakbij het bestaande fabriekscomplex grote percelen weidegrond aangekocht én een complete boerderij, zodat althans ruimtegebrek de ontwikkeling niet in de weg zal staan.
* Streekpraat, kwartaalblad van de Stichting Ontwikkeling Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, juni 1963
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’ Melkrijders en personeel bij bordes melkontvangst 1933 -
▲ Foto’s zuivelfabriek Bleskensgraaf
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’. Kaasmakerij met personeel en 2e directeur, de Geus. Opname is van vóór 1915, Dir. de Geus vertrok
n.l. in 1914 naar ?? In 1928 werd de kaasmakerij geheel vernieuwd -
Oospronkelijke tekst in bron: In de melkfabriek, linksboven het eerste lichtpunt van Bleskensgraaf. Foto via FB Oud Bleskensgraaf.
Bleskensgraaf: In 1936 -
gekoeld te kunnen transporteren. Foto via link: FB Oud Bleskensgraaf.
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’ Een vrachtwagen van onze melkfabriek de Graafstroom. Deze opname is van eind jaren vijftig
en de chauffeur is Berend Kappen uit Molenaarsgraaf. Foto via FB Oud Bleskensgraaf.
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’. Dit is de zgn. Lekwagen van de melkfabriek in 1961. Op de foto staan Gijs de Jong met zijn
22-
De route van deze Lekwagen was zoals de naam het al zegt: langs de Lek. Hij reed van Nieuw-
Groot Ammers. Foto via FB Oud Bleskensgraaf.
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’ Lossen’van de melkbussen door melkrijder en zijn hulpje 1963 Foto via FB Oud Bleskensgraaf.
1908 Eerste steenlegging Bron: Mail Jongeneel
Afbeelding van de tweede directeur Gt. De Geus (1910-
Bron: deel uit grote foto van kantoor en personeel....
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’. Personeel en 3e directeur, F. van Dam, in de in 1928 vernieuwde kaasmakerij, met boven de
kaasbakken electrisch aangedreven z.g. ‘wrongelbereiders’. Foto uit gedenkboekje 100 jr. De Graafstroom
Bleskensgraaf ‘De graafstroom’. Personeel en 2e directeur, De Geus in de fabriek. Ze bevonden zich in het centrifuge-
Bron foto via link geschiedinisalblasserwaard...............
Verwerking van de melkbussen bij ontvangst -
Een kijkje in het kaaspakhuis -
Streekgeschiedenisalblasserwaard Anneke Bode / 13 mei 2017 / Bleskensgraaf, Boerderij & erf
Melkfabriek De Graafstroom
Tekst eerder verschenen in ‘Streekpraat’, kwartaalblad van de Stichting Ontwikkeling Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, juni 1963.
Geen frame -